اثرات ضد باکتریای بره موم

کلمه “بره موم” مرکب است که از دو واژه یونانی  πρό (pro = قبل) و  πόλις (polis = شهر) گرفته شده است که به معنای آخرین نقطه دفاعی قبل از شهر (یا کندو) است. قدمت استفاده از بره موم حداقل به 300 سال قبل از میلاد برمی گردد [۱]، زمانی که از خواص رزینی و چسب مانند آن استفاده شد.
یونانیان از بره موم برای آبسه استفاده کرده اند. بقراط بره موم را برای بهبود زخم توصیه می کرد در حالی که دموکریتوس پیشنهاد می کرد که طول عمر و سلامتی را می توان با مصرف فرآورده های زنبور عسل، از جمله بره موم، به دست آورد. آشوری ها از آن برای التیام زخم ها و تومورها استفاده می کردند در حالی که مصریان بره موم را در ترکیبات مومیایی  کردن قرار می دادند [۲]بَره‌موم ماده‌ای رزینی شبیه موم و از تولیدات زنبور عسل است، حالت آن خمیری شکل و چسبناک با بوی مطبوع که رنگ آن از سبز تا قهوه‌ای تیره متغیر است. رنگ و عطر بره موم در مناطق مختلف متفاوت بوده و خصوصیات آن بستگی به نوع گیاهان موجود در هر منطقه دارد. بره موم، در هوای سرد، ترد و شکننده و در هوای گرم، نرم و چسبناک می‌شود.

ﺗﺮﻛﻴﺒﺎت ﭘﺮوﭘﻮﻟﻴﺲ:
30 درصد  ﻣﻮم ﺧﺎﻟﺺ،
50د رصد ﺻﻤﻎ،
10درصد   ﭼﺮﺑﻴﻬﺎي  ﺿﺮوري و آروﻣﺎﺗﻴﻚ و ﻣﻮاد ﻣﻌﻄﺮ ﮔﻴﺎﻫﻲ و 5 درصد ﭘﻮﻟﻦ ﻣﻲ باشد  .

این ماده خارق العاده خواصی شامل اثر :
ضد تومور و ضد سرطان،ضد باکتریایی، ضد قارچی، ضد انگلی، آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد پوسیدگی دندان دارد، همچنین به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن، بهبود دهنده اختلالات دهان و لثه، بی‌حس کننده موضعی، کاهش دهنده فشار خون کاربرد دارد.
در طب سنتی از بره موم در درمان بیماری های عفونی استفاده شده است بر این اساس در تحقیقی که در سال ۲۰۱۵ توسط دکتر شاهین گوانجی انجام شد اثر عصاره بره موم زنبور عسل بر روی پاتوژن های بیماری زا بررسی شد که نتایج این طرح نشان داد عصاره بره موم دارای خاصیت آنتی میکروبیال قوی در غلظت 30 % بر روی Candida albicans میباشد و نتایج این طرح در سال ۲۰۱۵ در مجله Chinese Journal of Integrative Medicine منتشر شد.

بره موم بواسطه خواص میکروب کشی آن در کشورهای مختلف نیز کاربرد وسیعی در بهداشت و درمان برخی از بیماری‎ها داشته و امروزه به اشکال مختلف ازجمله صابون، کپسول، پماد، خمیردندان در بسیاری از کشورها استفاده می شود.[۳]

پیچیدگی درمان بیماریهای عفونی ناشی از مقاوم شدن تعداد بی شماری از میکروب ها به انواع آنتی بیوتیک ها نیاز به استفاده از فراورده های طبیعی حاوی اثرات ضد باکتریایی را افزایش داده , یکی از این فراورده ها بره موم است .

در پژوهشی خاصیت ضد باکتریایی عصاره های آبی و الکلی بره موم روی باکتری سودوموناس ائروژینوزا عامل انواع مختلفی از عفونت های مقاوم به آنتی بیوتیک مورد مطالعه قرار گرفته است. به این منظور بره موم کندوهای زنبور عسل مناطق مختلف استان کردستان جمع آوری و در آزمایشگاه با استفاده از اتانول 70درصد از انها عصاره گیری به عمل آمد و سپس باکتری سودوموناس ائروژینوزا را در محیط اختصاصی کشت داده و با استفاده از روش رقت در براث و آنتی بیوگرام تحت تاثیر رقت های مختلف عصاره های آبی و الکلی بره موم قرار داده شد.

در روش رقت در براث به ترتیب برای عصاره آبی و الکلی با حلال اتانول و دی متیل سولفو اکساید غلظت های 2.62 , 0.656 و 1.32 میلی گرم در میلی لیترو بالاتر باعث مهار کامل رشد باکتری مذکور شده و در روش آنتی بیوگرام دیسک حاوی 5.25 میلی گرم در دیسک باعث ایجاد هاله ی عدم رشد به قطر 15 میلی متر گردید. به این ترتیب حداقل غلطت مهار کنندگی رشد (MIC) عصاره الکلی با حلال اتانول برای باکتری سودوموناس ائروژینوزا 0.656 میلی گرم در میلی لیتر در نظر گرفته شد که نشان دهنده ی اثرات ضد باکتریای بهتر عصاره الکلی بره موم تولیدی برخی از مناطق کردستان روی باکتری سودوموناس ائروژینوزا می باشد.

Health for life*سلامتی برای زندگی

, , , , , , ,

پست های مرتبط